19 August 2019
Choose a direction!
The products of All-Terrain Vehicles Plant LLC allow you not to worry about the availability of roads.
Many special vehicles have been created for free movement in completely off-road conditions, fortunately there are enough prerequisites for this. But the products of the All-Terrain Vehicles Plant are unique in their own way - no one else produces tracked all-terrain vehicles of a particularly light class in Russia. Feeling proud of our fellow countrymen, we tell you about the plant and its products.
LLC "Plant of All-Terrain Vehicles" (LLC "ZVM") is a manufacturer of tracked and wheeled snow and swamp-going vehicles, the development of which is carried out by the Research Institute of Transport Vehicles and Transport-Technological Complexes (NII TM TTK).
The basis for the creation of enterprises known throughout the country was the laboratory of all-terrain vehicles at NSTU. Since 1962, the laboratory has been developing all-terrain vehicles and various components and assemblies for equipment, including military equipment. Seriously? Quite!
The plant's model range consists of two especially light-class tracked snow and swamp-going vehicles - "Ukhtysh" and "Uzola" - and one wheeled snow and swamp-going vehicle - "Kerzhak" on low-pressure tires. Each of the basic models of all-terrain vehicles has several modifications, differing in the design of the passenger compartment, engine model and additional and technological equipment.
There are still a number of developments awaiting implementation and testing, but the company’s employees are not revealing their cards yet: “It’s more pleasant to show the finished product...”
Most of the work on the manufacture of machine parts and the assembly of all-terrain vehicles is carried out at our own experimental tool and assembly areas. All-terrain vehicles are maximally unified with mass-produced equipment. Serial components are cheaper, and from the point of view of maintainability, they are more profitable. Those works that are “beyond our strength” are located at enterprises in Nizhny Novgorod and the entire European part of Russia.
Customers, on the contrary, are located mainly in the north and east. These are oil workers, gas workers, geologists, hunters - forced “lovers” of swamps, snowdrifts and other impassable off-road conditions. Recently, power engineers and signalmen have become interested in all-terrain vehicles. It’s also difficult to get to places where power lines and communication lines are laid!
Раньше люди ездили "на танках", не считаясь с расходом топлива и экологией. В наше время приходится считать деньги — вот основная причина устойчивого спроса на продукцию ООО "ЗВМ". Впрочем, объем выпуска 5—10 машин в месяц крупным не назовешь. Такие транспортные средства массовыми быть не могут, но на данный момент предприятие обеспечено заказами до конца года.
Завод вездеходных машин — это прекрасная материально-техническая база для подготовки будущих специалистов. Неслучайно большая часть работников — это бывшие выпускники автомобильного факультета НГТУ.
УХТЫШ
Гусеничный плавающий снегоболотоход ЗВМ-2410 "Ухтыш" выполнен на базе оригинального гусеничного шасси и имеет двухобъемный кузов капотной компоновки с грузопассажирским салоном, унифицированным с автомобилями УАЗ-31512, -31514. Вездеход "Ухтыш" предназначен в основном для перевозки людей, а также небольшого багажа по всем типам слабонесущих грунтов, болотистой местности, снежной целине и на плаву. Салон позволяет с комфортом разместить пять пассажиров (включая водителя) и груз массой до 50 кг. При необходимости задние сиденья вездехода трансформируются, образуя дополнительный объем багажного отделения. Отличительной чертой данной модели являются минимальные габаритные размеры, обеспечивающие не только наилучшую маневренность и обзор с места водителя, но и удобство при транспортировке.
В базовой комплектации вездеход "Ухтыш" оснащен водооткачивающим насосом, кронштейном под лебедку, металлической крышей с люком.
УЗОЛА
Гусеничный плавающий снегоболотоход ЗВМ-2411 "Узола" выполнен на идентичной "Ухтышу" "тележке" и имеет однообъемный кузов с грузопассажирским салоном, унифицированным с автомобилями УАЗ-39094, -2206 и их модификациями.
В зависимости от типа кузова вездеход "Узола" имеет три модификации:
- ЗВМ 2411Г — с двухместной кабиной и грузовой платформой
- ЗВМ 2411ГП — с пятиместной кабиной и грузовой платформой
- ЗВМ 2411П — с цельнометаллическим однообъемным кузовом вагонной компоновки и грузопассажирским салоном общим числом мест от 2 до 7 и общей грузоподъемностью 550 кг
Грузовая платформа вездехода дает возможность размещения различного технологического оборудования по желанию заказчика с возможностью его подключения к валу отбора мощности в раздаточной коробке.
В качестве силового агрегата предлагаются два двигателя: дизельный ЗМЗ-514 мощностью 110 л. с. и бензиновый ЗМЗ-409 мощностью 150 л. с.
Технические характеристики вездеходов "Ухтыш" и "Узола"
ЗВМ-2410 Ухтыш | ЗВМ-2411 Узола | |
---|---|---|
Длина/ширина/высота по багажнику, мм | 4195/2055/2050 | 4195/2055/2155 |
Полная масса/масса снаряженной машины, кг | 3200/2700 | 3250/2700 |
Количество мест, включая водителя | 5 | 5—7 |
База/колея/клиренс, мм | 2500/1655/400 | |
Мощность двигателя, л. с.: | ||
бензинового УМЗ-4218-10/ЗМЗ-409-10 | 84/150 | |
дизельного ЗМЗ-514 | 110 | |
Clutch | Single-disc, dry friction, hydraulically driven | |
Transmission | Mechanical, 4-speed | |
Additional gearbox | Mechanical, 2-speed | |
Rotation mechanism | Onboard dry friction clutch, multi-disc, with stopping band brake | |
Drive for controlling side clutches and stopping brakes | Pneumatic | |
Drive wheels | Rear-mounted, with replaceable crowns | |
Average ground pressure with full load, kPa (kgf/sq. cm) | 16 (0.16) | |
Maximum speed on paved roads (ZMZ-409 engine), km/h | 60 | |
Speed afloat, km/h | 4-5 | |
Gas tank capacity, l | 2x65 |
Author: Alexander SOROKIN
Photo: All-Terrain Vehicles Plant LLC